انتخاب عنوان مقالات

قصد و نیت هر نویسنده‌ای، خوانده شدن است. یعنی هر کس که در شغل نویسندگی و ترجمه فعالیت می‌کند در درجه نخست دوست دارد تا اثرش از سوی مخاطبان دیده و خوانده شود.

اما واقعیت این است که در دنیای شلوغ و مملو از اطلاعات امروز، امکان اینکه مقالات و متون یا محتوا در هر شکل و قالبی دیده شود بسیار اندک است. مگر اینکه به شیوه نگارش صحیح و ترجمه تخصصی درست آشنا باشید و بدانید که چطور می‌توان خواننده را به سمت خود کشید و مخاطب را راضی نگه داشت.

بدون انتخاب عنوان، چکیده، کلمات کلیدی و اجزای مختلف یک مقاله، امکان موفقیت آن زیاد نخواهد بود. در این میان، عنوان مقالات به عنوان افتتاحیه هر متن می‌تواند نقش بسیار مهمی در جلب نظر مخاطب داشته باشد.

فرقی نمی‌کند که به دنبال چاپ مقاله خود در چه بستری هستید در هر حال برای اینکه بتوانید نظر خوانندگان را به خود جلب کنید یا در موتورهای جستجوی اینترنتی در صفحات نخست جستجو ظاهر بشوید، باید عنوانی مناسب برای مقاله خود داشته باشید.

در ادامه به شما از روش‌هایی خواهیم گفت که لازم است در انتخاب عنوان مقالات به آنها توجه کنید.

نکات مهم در نوشتن عنوان مناسب برای مقاله

از اعداد و واژه‌های راهنمای محتوا استفاده کنید

یکی از کلیدی‌ترین روش‌ها برای جلب نظر مخاطبان و راهنمایی آنها برای خواندن هر مقاله، استفاده از اعداد در عنوان مقالات است. اعداد باعث می‌شوند تا مخاطب با یک حساب سرانگشتی دریابد که حجم و بسط محتوای موردنظرش در مقاله به چه صورت است. مثلا به نمونه‌های زیر برای انتخاب عنوان مقالات دقت کنید:

  • ۱۴ دلیل که نشان می‌دهد، رایت‌می بهترین سرویس ارائه خدمات ترجمه آنلاین است
  • ۸ روش برای نگارش بهتر یک مقاله علمی
  • ۷ مورد از بهترین دیکشنری‌های آنلاین برای استفاده در تبلت و موبایل

علاوه بر استفاده از اعداد می‌توانید از عناوینی برای مقالات خود بهره ببرید که به خواننده و مخاطب خود نشان بدهید که دقیقا با خواندن متن مقاله به چه سمت و سویی خواهد رفت.

مثلا استفاده از لغاتی مانند «راهنمای کامل استفاده از دیکشنری» به مخاطب می‌گویند که قرار است با خواندن این متن و مقاله با چه محتوایی رو به رو شود. در این نوع از عناوین هم مانند انتخاب اعداد، مشخص می‌شود که حجم و بسط مطلب چه اندازه و چگونه است.

حل کردن یک مشکل و ارائه راه‌کار را نوید دهید

در عنوان مقالات به این نکته دقت کنید که مخاطب به دنبال یافتن یک راه‌کار برای حل یک مشکل است. پس در تیتر و عنوان خود به این موضوع اشاره کنید که در مقاله با راه‌کارهایی برای حل مشکلی خاص در خدمت خوانندگان هستید. چنین عنوانی باعث ترغیب خوانندگان به شروع خواندن مقاله می‌شود.

یکی از مصادیق دیگر این عناوین، همان مواردی است که به خواننده نوید رهایی یک مشکل یا درد را می‌دهد. برای مثال، زمانی که می‌نویسید:

  • راه‌کارهایی برای نوشتن مقاله‌ای جذاب و خواندنی؛
  • روش‌های لازم برای رد نشدن مقالات در مجلات علمی؛
  • ۵ روش برای استفاده بهتر از دیکشنری‌های آنلاین؛

در واقع شما اعتماد مخاطب را جلب می‌کنید و به او نوید می‌دهید که می‌توانید با متنی که نوشته‌اید، باری را از روی دوشش بردارید.

قدر عبارات و جملات منفی را بدانید

شاید باور نکنید و به نظرتان این طور برسد که استفاده از جملات و عبارات مثبت در عناوین می‌توانند نظر مخاطبان را بیشتر به خود جلب کنند. اما این‌طور نیست. یعنی اگر چه یک تیتر و عنوان مثبت هم می‌تواند باعث جلب نظر مخاطب شود اما اثر عناوین منفی بیشتر است. ظاهرا غریزه آدمی نسبت به عبارات منفی تیزتر است. یعنی با شنیدن و خواندن یک تیتر منفی، میل به کنجکاوی درباره آن بیشتر گل می‌کند. مثلا:

  • ۷ مورد از بدترین نرم‌افزارهای ترجمه آنلاین را می‌شناسید؛
  • نبایدهایی که در مسیر نوشتن مقالات علمی باید در نظر بگیرید؛
  • چرا ویکی‌پدیا بدترین منبع برای نگارش مقالات است؛

این جملات و عناوین باعث می‌شوند که شاخک‌های مخاطب برای دنبال کردن مقاله تیز شود و دلش بخواهد که با دنبال کردن متن به اطلاعاتی که در عنوان ادعا شده، دست پیدا کند.

جملات پرسشی را فراموش نکنید

جملات پرسشی هم اثرات قابل توجهی روی مخاطبان دارند. پرسش‌ها باعث می‌شوند تا مخاطب حواسش را جمع کند و به دنبال حدس زدن پاسخ‌ها باشد. یک تیتر پرسشی از خلاقیت بسیار بیشتری نسبت به یک عنوان ساده برخوردار است. مثلا به این نمونه‌ها دقت کنید:

  • چرا مقاله‌تان بازدید زیادی ندارد؟
  • چگونه می‌توان در نشریات علمی مقاله خود را منتشر کرد؟
  • چطور به روش‌های ترجمه مسلط شوید؟

واقعیت این است که پرسش‌ها می‌توانند توجه مخاطب را به خود جلب نمایند. حتی اگر این پرسش‌ها بیشتر شبیه یک عبارت باشند. مثلا بگویند که «چرا مخاطبان از پرسش‌ها در عنوان مقالات استقبال می‌کنند».

در آخر

برای جلب نظر مخاطبان به نقطه‌ای از متن‌تان اشاره کنید که جنجال‌برانگیز است و باعث می‌شود که مخاطب بیشتر درگیر آن شود. البته باید دقت کنید که مخاطبان هر مقاله‌ای بیشتر به دنبال چه محتوا و هدفی هستند.

شناخت مخاطب از جمله مهم‌ترین نکاتی است که هر نویسنده و مترجم باید در نظر بگیرد. شناسایی مخاطب را دست‌کم نگیرید و همیشه به آن دقت داشته باشید. عناوینی که مخاطب را به خود جلب می‌کند در شکل‌ها و قالب‌های مختلفی مطرح می‌شوند. مترجمان برتر و نویسنده‌های خبره، از عنوان‌هایی استفاده می‌کنند که مخاطب را هیجان‌زده می‌کند. این هیجان می‌تواند به خاطر یافتن پاسخ پرسش‌هایش باشد یا به دلایل مختلف دیگری مانند جذابیت محتوایی که عنوان به مخاطب پیشنهاد می‌دهد.

 پس اگر مترجم یا نویسنده هستید باید به عنوان‌نویسی دقت زیادی به خرج بدهید. اگر از نقطه نظر قرار گرفتن مطالب و مقاله‌های‌تان در نتایج جستجوی کاربران فضای مجازی هم به مقوله انتخاب عناوین نگاه می‌کنید باز هم باید به دنبال تکنیک‌هایی باشید که هم ذهن مخاطب را درگیر کند و البته قبل از آن، در نتایج جستجوها ظاهر شود.

در این جا نیز لازم است تا به عبارت‌های مورد علاقه مخاطبان و واژگانی که بیشتر جستجو می‌کنند، دقت و توجه داشته باشید. به نظر می‌رسد که نوشتن و انتخاب عناوین تا حد زیادی به معنای درک و شناخت درست مخاطب است. مخاطب را به خاطر بسپارید. عنوان جذاب یعنی آراستن دروازه ورود مخاطبان به کاخ محتوایی که برای نوشتن آن زحمت زیادی کشیده‌اید.

تز آنلاین سامانه تخصصی نگارش پایان نامه | نگارش پایان نامه ارشد | نگارش پایان نامه دکترا

تلفن های تماس : 09184885900 و 09354536070

با تشکر پایان نامه من